Dag 9: Tour rond Kanchanaburi

12 januari 2020 - Kanchanaburi, Thailand

Vanmorgen om 7 uur aan het ontbijtbuffet aan de river Kwai en om 8 uur werden we door onze gids per minivan opgehaald. Met chauffeur en stagaire van de university erbij waren ze met z'n drieën, terwijl er vier deelnemers aan de excursie waren. We starten met een bezoek aan de Sai Yoi Nok waterval, maar ik had last van mijn maag. De stagaire kon geen woord Engels, dus of ze er iets aan gehad heeft is de vraag. Het meisje heeft de helft van de tijd in de minivan geslapen. Zonder gordel, terwijl daarvoor een boete van 5000 baht staat. Yvon kon de diareeremmers niet vinden, maar de gids stopte bij een toilet en pharmacie, zodat we die daar konden kopen. Die werkten meteen, dus heb ik kunnen genieten van de waterval. Vervolgens zijn we naar de Hellfire Pass en Memorial museum gegaan. Een prachtig museum en lokatie, die een mooi beeld geeft van de omstandigheden waaronder onder andere de Nederlandse krijgsgevangen in WOII voor de Japanners een spoorweg in de jungle moesten bouwen in korte tijd om te zorgen dat wapens en bevoorrading van Bangkok naar Birma vervoerd konden worden.

Daarna samen met de Duitsers (de andere deelnemers) van de luncht genoten bij een wegrestaurant, cq kraampje langs de weg. Het waren geen leuke Duitsers, maar dat waren ze in WOII ook niet, dus bleven we in de sfeer. Na de lunch zijn we gaan zwemmen in de Hin Dad Hot Spring. Het was een eind rijden, maar het was het waard. In het Khao Yai park zou het ook een hot spring zijn, maar die was net zo koud of warm als al het andere water. Deze was echt heel warm en weldadig. De baden zaten vol met Thaise dagjesmensen en we raakten al snel aan de praat met een Thaise familie, waarvan de zoon een mayor in Engels had gedaan. Vervolgens weer een uur terug rijden naar de Wooden Bridge en de Kra Sae Cave, waar we een stukje meegereden hebben met de Death railway, waarvan een groot deel nog door de krijgsgevangen is gebouwd. Vervolgens terug gereden naar Kanchanaburi, waar we over de River Kwai Bridge zijn gelopen. Voor ons was dat op loopafstand van het resort (= openlucht hotel),  maar toevallig kwam er net een trein voorbij toen ik op de brug liep. Per pijler is er platform waar alle bezoekers kunnen uitwijken en dan gaat de trein rakelings, maar stapvoets langs je. Een heerlijke dag waar meer dan 200 km gereden hebben nabij de grens met Myanmar. Zo zie je ook de wat minder dichtbevolkte gebieden van Thailand. Veel landbouw en omdat het wat heuvelachtiger is meer tapioca, suikerriet en fruitplantages. Bij thuiskomst hebben we de 4 gangen cooking class geboekt. Ze komen ons daarvoor in de ochtend ophalen.

Na wat rusten en zwemmen zijn we naar het Thaise restaurant tegenover het hotel gegaan. De jongen daar gaf ons een menukaart en blocnote waarin we onze bestelling in het Engels op moesten schrijven. Zinloos dachten we, want Thai kunnen toch geen Engels lezen. Toen sprak een andere jongen ons in het Engels aan en wij vroegen wat hij ons kon aanbevelen. Hun specialiteit was fried chicken with sticky rice. Toen ze onze bestelling brachten, kregen we niet alleen dat gerecht voor twee personen, maar kregen we ook al het andere dat we opgeschreven hadden. Blijkbaar konden ze mijn handschrift toch goed lezen, dus hebben we weer veel te veel gegeten.

Bij terugkomst in de hotelkamer schrok Yvon van een beest over het bed liep, Het was een salamander (=hagedis) volgens Yvon. So what, maar nu slaapt ze niet meer lekker. Toch nog goed geslapen, want de hagedis liet zich niet meer zien.

1. Wim Augustinus:
    12 januari 2020
    Super verslag,
    van een zo te zien, en te lezen geweldige jaloers makende reis.
    Nog veel mooie ervaringen toegewenst
    Wim en Anja
  2. Jeroen van Zuijlen:
    12 januari 2020
    Lekker Thais eten! En Yvon die hallucineert! Topvakantie, veel plezier nog!