Dag 5: Pak Chong - Khao Yai

9 januari 2020 - Pak Chong, Thailand

Stipt om 6.50 werden wij en de buren Mateo en Nathalie, een jong Pools stel opgehaald door Bobby's pickup voor de Jungle tour door het Khoa Yai park en werd de groep verdeeld in twee auto's. Het was nog een heel stuk rijden tot we in het Khao Yai park waren en bij de camping in het park kwamen  er nog twee deelnemers bij een vader en zoon uit Hannover, die net met pensioen was respectievelijk de studie afgerond had en samen 6 weken door Zuid-Oost Azië reisden. Ook onze gids Ben had op de camping overnacht en kwam er bij. In het park stopten we bij een uitkijkplaats en daar stonden allemaal vogelaars met camera's met telelenzen, maar dan wel heel opvallend in camouflage kleding. Zowel de lens, statief, als kleding moest met elkaar matchen. We kijken daar naar Gibbons en Neushoornvogels door kijker die de gids Tip bij had kon je die prima zien. De Neushoornvogel is een grote vogel met gigantische snavel, waarmee hij zelfs eekhoorns vangt en waarbij tijdens het broeden het vrouwtje zich inmetselt in een gat in een boom. Daardoor blijft er alleen een spleet over die net groot genoeg om door het mannetje gevoerd te worden. Wat nou als het mannetje er genoeg van heeft, vroeg ik Tip. No, no, monogamy, zei hij! Blijkbaar komt dat ook in het dierenrijk voor. Daarna een uurtje pauze om in het museum informatie te krijgen over het park. Daar kon je foto's van alle dieren uit het park zien en waren de meeste ook opgezet te zien. Buiten zagen we in het water ook nog een varaan. Na de pauze gingen we met onze gids Ben hiken in de jungle en Yvon had al snel in de gaten dat dit voor haar rug en voeten zwaar was. Het pad slingerde zich op en neer door de jungle en je moest over omgevallen bomen en tussen lianen door klauteren. Continu hoorde je geluiden van Gibbons om je heen en het was een prachtige ervaring. Toen Yvon al snel achterop raakte besloot ben om de tocht van 6 km wat korter te maken en niet door de rivier te waden, want dan moest je eerst omlaag en daarna flink omhoog. Nathalie vond het raar dat de route volgens de website van het park je ook zonder gids kan lopen, terwijl die zonder gids bijna niet te volgen is. Ben zei dat een tijd terug er iemand de groep is kwijt geraakt en pas 20 dagen later dood werd terug gevonden, aangevreten door de wilde honden in het park. Had Yvon weer geluk dat Ben haar veilig bracht naar de lunch op de camping. Daar was ook de andere groep waarin een Amerikaanse googelaar zat, die met zijn trucs met name de vijfjarige Italjaanse dochter vermaakt. Na de lunch gingen we met de auto's wild spotten en zagen veel makaken (monkeys) en als klap op de vuurpijl ook nog een mannelijke solitaire olifant, die op de weg liep. We konden prima zien hoe die op enkele meters langs de auto liep en weer in het bos verdween. We hadden geluk, want in de droge tijd trekken de olifanten zich terug in het bos en laten ze zich niet veel zien. De andere groep nam een andere route en had geen olifant gezien. Daarna zijn we een 150 meter hoge waterval gaan bekijken. Dat was zo'n 200 treden omlaag, maar daarna ook weer omhoog. Dat vond Yvon te veel van het goede, dus is halverwege teruggekeerd. Dat was een verstandige keuze, want het pad was heel steil en de waterval weinig spectaculair in de droge periode. Yvon was gaan slapen op een bankje onder een afdak. Ben zag dat ze sliep onder een slang, maar het bleek slecht het vel van een slang te zijn. Daarna een lange weg terug naar de camping en vervolgens naar ons verblijf Ruan Kanchanok waar we het verblijf betaald hebben en meteen een taxi besteld hebben voor het vervoer naar het treinstation. Dat is maar 20 minuten lopen, maar met de rugzak en rug van Yvon is dat te veel van het goede. En als we die taxi delen met de buren kost die ons maar 50 Baht (€1,50), dus niet moeilijk doen. Morgen om 8.00 u naar het station en daar kijken wel wel welke trein we kunnen pakken naar Ayutthaya. 'S avonds nogmaals lekker gegeten bij het restaurant bij de camping samen met de buren en om 21 uur uitgeteld naar bed.

1. Kees de Zeeuw:
    9 januari 2020
    ziet er mooi uit, leuk verslag daar geniet ik van