Dag 3: Casablanca- Fes

23 mei 2022 - Fez, Marokko

Nadat ik om 22 uur sliep terwijl Yvon om 24 uur terug kwam uit de kroeg, die via een geheime gang vanuit het hotel te bereiken was. Veel mannen, alcohol en “prostitutees”, dus vrouwen. Vanmorgen om 8 uur vertrokken naar Rabat, de woonplaats van de huidige koning, waar we het Mausoleum en de kasba bezocht hebben. In de 17e eeuw werd hier de crimineel Jan Janszoon op handen gedragen en nu wellicht anderen. Ali B schijnt op zoek te zijn naar een verblijf. Na guided tour in Rabat naar Meknes gereden en daar gegeten in authentiek couscous restaurant. Vervolgens weer guided tour door tandeloze magere gids met veel humor (vond ie zelf). Naar het mausoleum van oa sultan Moulay Ismael geweest. Die had 4 echtgenotes, een harem van 500 vrouwen en 1200 kinderen, waarvan de meisjes zijn vermoord.

Aan einde naar de Romeinse nederzetting Volubilis via provinciale wegen. Veel ezels en schapen op de weg, maar mooi heuvelachtig landschap. Nederzetting had mooie mozaïeken, maar Yvon vond het te heet en te zwaar om de guided tour te volgen. Om 20 uur in hotel Mounia aangekomen. Vervolgens gegeten en nachtclub naast hotel bezocht, maar was te druk. Daarom heeft gids een jongen op straat aangesproken en die kende leuke tent. Na kilometers volgen door de stad Chinees restaurant (niets is wat het lijkt) binnengelopen met groep en gedronken en gedanst. Bier bestel je per bucket van 10 flesjes. 6 buckets later taxi’s naar hotel genomen.

1. Jeroen van Zuijlen:
    26 mei 2022
    De 'zuipvakanties' zijn bij jullie nu gestart, lees ik! :-)