Dag 17: Bangkok

20 januari 2020 - Bangkok, Thailand

'S morgens na het ontbijt wilden we het Suan Dusit park bezichtigen, dat naast het hotel ligt. Dat is ommuurd en blijkt een privé park van de koning te zijn. Ook van de Suan Dusit Zoo konden we geen ingang vinden. Toen besloten we maar een taxi te nemen richting het kantoor van Co van Kessel. We waren daar al om 11 uur, terwijl onze tour pas om 14.00 uur begon, dus vroegen we wat we tot die tijd konden doen bij het kantoor. Daar stelden ze voor om Chinatown te bezoeken. Daar hebben we ons verbaasd over alle bedrijvigheid die daar plaats vindt. De recycling van allerlei moteronderdelen. Elk werkplaatsje was weer in een ander onderdeel gespecialiseerd. Van een oude auto maken zij dan weer een longboat of tuktuk. Dat is goed voor het milieu, al hebben ze kennelijk nog nooit van vloeistofdichte vloeren of lekbakken gehoord, maar dat komt nog wel ooit. We hebben daar een koffie gedronken, een tempel bezichtigd (er zijn er 60.000 in Thailand en we hebben het idee dat we de helft daarvan gezien hebben). Voor de tocht hebben we nog gegeten in een dakrestaurant in Chinatown op de 8e verdieping. Een prachtig uitzicht, waar je wat extra's voor betaald. Veel hoger dan de 8e verdieping hoef je voor het uitzicht niet te doen, want er hangt zo veel smog in Bangkok, dat het zelf in het droge seizoen mistig lijkt en je nog geen kilometer ver kunt kijken.

Na de lunch zijn we naar het kantoor van Co van Kessel gegaan, waar we om 13.30 uur meteen konden starten met de fietstocht. Onze gids was Cola, een vrolijke Thaise jongen, die ons samen met assistente Anna door Bangkok leiden. We moesten als een slang door Bangkok rijden. Met zijn tweeën naast elkaar ging sowieso niet, want de meeste paadjes waren nog geen meter breed. We ging eerst met de ferry de Chao Praya over richting de wijk Thonburi. Daar zagen we al snel een aantal water monitors. Dat zijn varanen, zo groot als een krokodil, die in de rivieren leven. We stapten bij een tempel bij het graf van Co van Kessel, de oprichter van het reisbureau dat de tochten organiseert. Vervolgens langs een chinese tempel met een grote gouden Boeddha. Daar mochten we schudden met een aantal stokjes in een koker. Het stokje dat het er eerst uit viel had een nummer en dat nummer correspondeerde weer met een briefje met een toekomst voorspelling. Yvon had een briefje dat echt alles goed zo komen. Zelfs een leuke partner.

Daarna zijn we verder de brug over naar Bangkok gefietst richting Chinatown door markten langs kraampjes, scooters en keukens. Sommige paadjes waren zo smal dat je jezelf afvroeg of het stuur van de fiets er wel tussen zou passen, maar wonderwel kwam de hele groep er zonder kleerscheuren vanaf. Het leek wel een James Bond film, waarin allerlei figuranten speelden maar kennelijk is het hier elke dag echt zo. Uiteindelijk stopten we bij een klein winkeltje en boden Cola en Anna ons Cola en andere lekkernijen aan zoals het fruit mangosteen en een soort lychee, die meer als meloen smaakte. Mangosteen wordt  the Queen of Fruits genoemd, omdat er een kroontje op staat.

Na de tocht wilde we een taxi pakken, maar omdat het spitsuur was wilde chauffeurs hun meter niet aan zetten (die rekening houdt met de afstand én reistijd als er file is). Ze vroegen het vijfvoudige dat we in de ochtend betaald hebben. Via Co van Kessel bestelden ze voor ons via Grab (een soort Uber) een taxi voor een vaste prijs en dat het spits was merkten we snel. We hebben bijna een uur gedaan over een kilometer of 5 en de laatste 1,5 km hadden we voor de snelheid beter kunnen lopen. Maar de prijs was fair. Het was een prachtige fietstocht, maar Bangkok is wel erg veel en chaotisch. Misschien hebben we ook wel genoeg Thailand gehad en is het morgen tijd om weer naar huis te gaan met onze vlucht om 13 uur.

1. Jeanine van Zuijlen:
    20 januari 2020
    Na de mooie natuur is Bangkok echt te druk. Goede reis naar huis.
  2. Miek:
    20 januari 2020