Dag 13: Sam Roi Yot - Phraya Nakhon Cave

16 januari 2020 - Tambon Sam Roi Yot, Thailand

Omdat de klim naar de grot te zwaar was voor Yvon ben ik er maar alleen naar toe gefietst op mijn ABC-fiets. In de ochtend ging dat nog wel. Bij het parkeerterrein moest ik 10 Baht betalen voor het parkeren van mijn fiets. Toen ik vroeg of ze er op wilde passen (zat geen slot op) en gaven ze aan dat ik door moest fietsen naar de ingang van het park. Daar betaalde ik 200 Baht voor de entree en ben de klim naar het strand begonnen. Voor 400 Baht kon je daar ook met de boot komen, maar dan moest nogmaals een klim naar de grot maken. Het eerste stuk viel wel mee en dan kwam je op een prachtig strand Laem Sala Beach. Vervolgens een tweede klim naar de grot. Daar werd het wat drukker en kreeg ik ook gezelschap van makaken en the Dusky Leaf Monkey. Een zelfzame apensoort met een trendy wit brilletje rond de ogen. Toen ik de grot eenmaal bereikte kwam je eerst in een grot waar het dak van ingestort was en er daardoor bomen in groeiden. Machtig mooi, maar toen ik door liep naar de tweede kamer zag je een machtig schouwspel. Daar hebben ze ter ere van het bezoek van koning Rama V een tempel paviljoen gemaakt en 's morgens was dat prachtig verlicht door de zon door het gat. Toen de weg terug nog. Het koste me in totaal vier flessen, water en een maaltijd op het strand, maar het was de moeite waard.

Daarna gezwommen in de zee en het zwembad, maar de zee is warmer.

1. Jeroen van Zuijlen:
    16 januari 2020
    Mooi daar! En durf je Yvon zo alleen achter te laten bij die Thaise mannen?