Dag 10: Cooking class Kanchanaburi

13 januari 2020 - Kanchanaburi, Thailand

Vandaag werden we na het ontbijt m 9.30 uur door de vrolijke kok Tom opgehaald met een zijspan. Daarmee zijn we naar de overdekte markt in Kanchanaburi gereden en heeft Tom laten zien welke verschillende kruiden, groenten, curry's en vlees zij gebruiken en inkopen. Er was ook wild beschikbaar uit de jungle. Volgens Tom was dat illegaal, maar daar maakt zicht kennelijk druk om. Ook Rob Geus zou hier niet vrolijk worden, maar de Thais zijn gelukkig altijd vrolijk.

Vervolgens zijn we naar het Good Times Resort gereden. Daar kregen we koffie aan een tafeltje aan het water in een sprookjesachtige omgeving. Daar kregen we van Tom ieder een schriftje en vroeg hij welke vier gerechten we wilden maken. We zouden een rode curry met pinda's maken, kip met cashewnoten, Tom Kah Kai soep en loempia's. Hij legde ons uit hoe je groene, rode en gele curry zelf kan maken (als je tenminste al de ingrediënten aan kunt komen).

Na de les zijn we de keuken ingegaan en hebben alle mis en scene gedaan. Pepers en knoflook in de vijzel en het snijden van alle groenten. Vervolgens zijn we gaan wokken en hebben we de loempia's gemaakt. Tom kan goed Engels en samen met de andere koks in de keuken was het een vrolijke boel. Zelfs Rob Geus zou daar vrolijk van moeten worden. Buiten was het 31 graden, maar bij de wok moet het veel heter geweest zijn en door de vele pepers die er gebakken werden ging mijn neus er van lopen. Tom liet ons telkens proeven om de bijdrage van elk ingrediënt te leren. Wat een rijkdom in geconcentreerde smaken! Tegen twee uur was alles bereid, werd alles voor het loketje  gezet en werd op de bel gedrukt. Op ons tafeltje mochten we genieten van een zelfgemaakte lunch. Het was genoeg voor een heel weeshuis en we konden niets meenemen. Maar wat we genoten. Nu kunnen we ons eigen Thais restaurant beginnen in Schaijk, weliswaar met maar 4 gerechten, maar met deze basis kunnen we ook wel andere bedenken. Voor hen zijn er ook Europese groenten bijgekomen, die ze vroeger niet gebruikten zoals rode ui en wortel. Na afloop bracht iemand anders ons per zijspan weer terug.

Na uitbuiken, zwemmen ‘s avonds gegeten bij familierestaurant Paikan even verderop gelegen. Heerlijk gegeten en zo goedkoop dat het bier duurder is dan de maaltijd. Die koste 2 euro pp en dan ook lekker en veel.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Jeanine de Z:
    13 januari 2020
    Wij nemen met een 4-gangen menu genoegen.
  2. Jeroen van Zuijlen:
    14 januari 2020
    Ik verwacht in het Schaijkse nog wel een Thais buffet!
  3. Miek:
    15 januari 2020